Scenariusz zabaw rozwijających twórczość dzieci przedszkolnych |
Temat |
Cel |
Wykonanie zabawy |
Nie jedz śmieci |
Pokaz ten przekazujemy z myślą o ograniczeniu słodyczy w
sklepikach szkolnych, stołówkach oraz o współdziałaniu w tym przedmiocie - żywienia
dzieci - z rodzicami. |
Prezentacja multimedianla "Nie jedz śmieci"Kliknij, pobierz, obejrzyj przentacje w formacie PPS>>>
Komantarz do przentacji "Nie jedz śmieci"Kliknij i zapoznaj się>>> |
"Trzy słowa" Czas zabawy : 20min |
Intensywne myślenie, rozwija fantazje, zdolności skojarzeniowe, pomysłowość, giętkość, płynność myślenia |
Dzieci siedzą w kole. Jedno z nich Wymienia sąsiadowi z lewej 3 słowa. Osoba
ta prędko musi utworzyć z nich sensowne zdanie, kojarząc odpowiednio te wyrazy. Np. papier, wujek, poczta -
można utworzyć następujące zdanie: Ola napisała na kartce papieru list do wujka i zaniosła go na pocztę. |
Malowanie ''treści'' zawartej w słuchanym utworze instrumentalnym
bez słów Czas zabawy: 30min |
Umiejętne pobudzanie dzieci do twórczości, do samodzielnych poszukiwań |
Dzieci wsłuchują się w melodie i próbują Wyobrazić sobie, co ta piosenka chce
przekazać odbiorcy. Następnie przelewają swoje myśli na papier
rysują, malują, wyklejają itp. |
Dzieci wymyślają konsekwencje podanych zdarzeń i przedstawiają je w formie
słownej Czas zabawy: 15min |
Ćwiczenia mają na celu wykształcenie mechanizmów odpowiedzialnych za odrzucenie typowych, naturalnych właściwości danego obiektu i zmiany ich na cechy przeciwne. |
1. Co by było gdyby wszystkie martwe przedmioty ożyły, potrafiły biegać,
mówić, tańczyć? 2. Co by było gdyby można było mieszkać na księżycu? |
"Skarbnica" Czas zabawy: 10min |
Rozwija zdolności skojarzeniowe |
Zabawa polega na wymienianiu słów według określonych wymogów treściowych. Dzieci wymieniają rzeczy - obiekty np. tylko białe (śnieg, mąka, cukier itp.). Następnie nauczyciel dodaje kolejne kryterium: wymień rzeczy lub obiekty białe i miękkie itp. Nauczyciel może podawać różne kryterium w zależności od opracowywanej tematyki |
"Snuj się, snuj bajeczko" Czas zabawy: 20min |
Zabawa ta rozwija pomysłowość, oryginalność, płynność, giętkość, pozwala na samodzielność w rozwijaniu zdań |
Nauczyciel wprowadza nastrój i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np. dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka... Kolejne dziecko opowiada dalej dodając jedno swoje zdanie itd. Na zakończenie dzieci podejmują próbę odtworzenia całej bajki. Mogą odegrać ją w dowolnej formie. |