O nas - Program

W pracy wychowawczo - dydaktycznej nauczyciele wykorzystują programy zawierające podstawę programową. W oparciu o nią podejmują działania edukacyjne i wychowawcze.

W przedszkolu realizowane są następujące programy:

"NASZE PRZEDSZKOLE. PROGRAM EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ WSPOMAGAJACY ROZWÓJ AKTYWNOŚCI DZIECI." - Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska, Wydawnictwo MAC
Punktem wyjściowym w tym programie uczyniono aktywność dziecka, we wszystkich możliwych jej formach. I tak z ogólnie rozumianej aktywności wyodrębniono następujące jej przejawy: społeczną, językową, poznawczą, artystyczną, ruchową i zdrowotną.
Treści programowe zostały pogrupowane według kryterium wieku dzieci (młodsze, starsze) wraz z uwzględnieniem grupy dzieci o szczególnie wysokim poziomie rozwoju, jednak nauczyciel zawsze w kwestii doboru treści kieruje się zasadą indywidualnych możliwości poszczególnych wychowanków.

"RAZEM W PRZEDSZKOLU." - Jolanta Andrzejewska, Jolanta Wienucka, Wydawnictwo WSiP
Program zakłada, że grupa przedszkolna jest wspólnotą osób uczących się i każde dziecko ma być w niej aktywne.
Treści w programie są ułożone spiralnie na trzech poziomach wiedzy i umiejętności. Koncentruje się wokół pojęć: przestrzeń, czas, liczba, przyczynowość.
Poziomy treści (I, II, III) umożliwiają przeprowadzenie diagnozy dziecka we wszystkich obszarach edukacyjnych i są pomocne w określeniu strefy aktualnego rozwoju wiedzy i umiejętności dziecka.

"WESOŁE PRZEDSZKOLE I PRZYJACIELE. PROGRAM WYCHOWANIA I EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ". - Małgorzata Walczak-Sarao, Danuta Kręcisz, Wydawnictwo WSiP
Program zakłada aktywne uczenie się dzieci, wspierane przez przyjazne środowisko i pozytywne relacje dzieci - dorośli.
Koncentruje się wokół dwóch kluczowych procesów decydujących o poziomie funkcjonowania dziecka w przedszkolu a następnie w szkole podstawowej.
Są to: proces adaptacji dziecka w przedszkolu oraz proces osiągnięcia dojrzałości szkolnej.
Rozwój dziecka w przedszkolu odbywa się w czterech podstawowych sferach: rozwoju emocjonalnego, społecznego, poznawczego i ruchowego.

"DZIECIĘCA MATEMATYKA - PROGRAM DLA PRZEDSZKOLI, KLAS ZEROWYCH I PLACÓWEK INTEGRACYJNYCH" - Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
Realizacja tego programu pozwala rozwinąć u dzieci możliwości umysłowe i uzdolnienia do uczenia się matematyki w szkole. W programie wyodrębniono 14 bloków programowych, w których znajdują się treści dobrane tak, aby rozwinąć najważniejsze czynności intelektualne i ukształtować te umiejętności, które są ważne dla dalszej edukacji matematycznej dzieci.

Oprócz programów zatwierdzonych przez MEN w naszym przedszkolu realizowane są programy autorskie, a są to:

"Zdrowy i bezpieczny przedszkolak" - program profilaktyczny z zakresu bezpieczeństwa dla dzieci 4-5 letnich
Myślą przewodnią tego programu jest takie organizowanie sytuacji, zajęć i zadań, aby dzieci poprzez aktywny udział mogły poznawać sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, a także ludzi, którzy im w tym pomogą.Program ma charakter otwarty a jego treści mogą być rozszerzane i zmieniane w zależności od wieku i zainteresowań oraz dostosowane do danej grupy wiekowej.

"W trzynastce maluchy nie płaczą" - program adaptacyjny
Program ten jest kierowany zarowno do dzieci nowoprzybyłych do przedszkola jak i do ich rodziców. Uwzględnione zostały w nim dni adaptacyjne- poprzedzające pobyt dzieci w przedszkolu. W programie tym szczególnie dużo uwagi poświęcone zostało dzieciecym emocjom, a jego celem jest nade wszystko obniżenie poziomu stresu, jaki zwykle towarzyszy dzieciom przy przekraczaniu progu przedszkola."

Wykorzystujemy również ciekawe metody, koncepcje i projekty, m.in.
  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
    Służy przygotowaniu do czytania i pisania, profilaktyce trudności w ich opanowaniu, a także w terapii dysleksji rozwojowej. W formie zabawy angażuje jednocześnie wiele zmysłów dziecka.
  • Wprowadzenie dziecka w świat pisma I. Majchrzak
    Stymuluje sfery rozwoju małego dziecka z zastosowaniem ćwiczeń o zróżnicowanym charakterze dla dzieci od 3 do 6 lat prowadzących do opanowania umiejętności czytelniczych.
  • Metoda gimnastyki twórczej R. Labana
    Metoda ruchowej ekspresji oparta na 16 tematach, z których każdy uwzględnia inny charakter ruchu, bądź różnorodne kombinacje czynności.
  • Metoda Twórcza C. Orfa
    W metodzie tej muzyka, mowa i ruch przenikają się wzajemnie i dają dziecku możliwość rozwijania inwencji twórczej.
Zadania zawarte w realizowanych w przedszkolu programach zmierzają do tego, aby dziecko ukończyło edukację przedszkolną szczęśliwe, bogate w doświadczenia, gotowe do ekspansji w nowym środowisku szkoły.



wstecz     na górę

START      O NAS EDUKACJA KONTAKT
Copyright Miejskie Przedszkole nr 13 w Siedlcach 2011. All rights reserved. Created by Vipercom