W pracy wychowawczo - dydaktycznej nauczyciele wykorzystują programy zawierające podstawę programową.
W oparciu o nią podejmują działania edukacyjne i wychowawcze.
W przedszkolu realizowane są następujące programy:
"NASZE PRZEDSZKOLE. PROGRAM EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ WSPOMAGAJACY ROZWÓJ AKTYWNOŚCI
DZIECI." - Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska, Wydawnictwo MAC
Punktem wyjściowym w tym programie uczyniono aktywność dziecka, we wszystkich możliwych jej formach.
I tak z ogólnie rozumianej aktywności wyodrębniono następujące jej przejawy: społeczną, językową,
poznawczą, artystyczną, ruchową i zdrowotną.
Treści programowe zostały pogrupowane według kryterium wieku dzieci (młodsze, starsze) wraz z uwzględnieniem
grupy dzieci o szczególnie wysokim poziomie rozwoju, jednak nauczyciel zawsze w kwestii doboru treści
kieruje się zasadą indywidualnych możliwości poszczególnych wychowanków.
"RAZEM W PRZEDSZKOLU." - Jolanta Andrzejewska, Jolanta Wienucka, Wydawnictwo WSiP
Program zakłada, że grupa przedszkolna jest wspólnotą osób uczących się i każde dziecko ma być w niej aktywne.
Treści w programie są ułożone spiralnie na trzech poziomach wiedzy i umiejętności. Koncentruje się wokół pojęć:
przestrzeń, czas, liczba, przyczynowość.
Poziomy treści (I, II, III) umożliwiają przeprowadzenie diagnozy dziecka we wszystkich obszarach edukacyjnych
i są pomocne w określeniu strefy aktualnego rozwoju wiedzy i umiejętności dziecka.
"WESOŁE PRZEDSZKOLE I PRZYJACIELE. PROGRAM WYCHOWANIA I EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ". -
Małgorzata Walczak-Sarao, Danuta Kręcisz, Wydawnictwo WSiP
Program zakłada aktywne uczenie się dzieci, wspierane przez przyjazne środowisko i pozytywne relacje
dzieci - dorośli.
Koncentruje się wokół dwóch kluczowych procesów decydujących o poziomie funkcjonowania dziecka w
przedszkolu a następnie w szkole podstawowej.
Są to: proces adaptacji dziecka w przedszkolu oraz proces osiągnięcia dojrzałości szkolnej.
Rozwój dziecka w przedszkolu odbywa się w czterech podstawowych sferach: rozwoju emocjonalnego, społecznego,
poznawczego i ruchowego.
"DZIECIĘCA MATEMATYKA - PROGRAM DLA PRZEDSZKOLI, KLAS ZEROWYCH I PLACÓWEK
INTEGRACYJNYCH" - Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
Realizacja tego programu pozwala rozwinąć u dzieci możliwości umysłowe i uzdolnienia do uczenia się
matematyki w szkole. W programie wyodrębniono 14 bloków programowych, w których znajdują się treści dobrane
tak, aby rozwinąć najważniejsze czynności intelektualne i ukształtować te umiejętności, które są ważne dla
dalszej edukacji matematycznej dzieci.
Oprócz programów zatwierdzonych przez MEN w naszym przedszkolu realizowane są programy autorskie, a są to:
"Zdrowy i bezpieczny przedszkolak" - program profilaktyczny z zakresu bezpieczeństwa dla dzieci 4-5 letnich
Myślą przewodnią tego programu jest takie organizowanie sytuacji, zajęć i zadań, aby dzieci poprzez aktywny udział mogły poznawać sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, a także ludzi, którzy im w tym pomogą.Program ma charakter otwarty a jego treści mogą być rozszerzane i zmieniane w zależności od wieku i zainteresowań oraz dostosowane do danej grupy wiekowej.
"W trzynastce maluchy nie płaczą" - program adaptacyjny
Program ten jest kierowany zarowno do dzieci nowoprzybyłych do przedszkola jak i do ich rodziców. Uwzględnione zostały w nim dni adaptacyjne- poprzedzające pobyt dzieci w przedszkolu. W programie tym szczególnie dużo uwagi poświęcone zostało dzieciecym emocjom, a jego celem jest nade wszystko obniżenie poziomu stresu, jaki zwykle towarzyszy dzieciom przy przekraczaniu progu przedszkola."
Wykorzystujemy również ciekawe metody, koncepcje i projekty, m.in.
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Służy przygotowaniu do czytania i pisania, profilaktyce trudności w ich opanowaniu, a także w
terapii dysleksji rozwojowej. W formie zabawy angażuje jednocześnie wiele zmysłów dziecka.
- Wprowadzenie dziecka w świat pisma I. Majchrzak
Stymuluje sfery rozwoju małego dziecka z zastosowaniem ćwiczeń o zróżnicowanym charakterze dla dzieci od 3
do 6 lat prowadzących do opanowania umiejętności czytelniczych.
- Metoda gimnastyki twórczej R. Labana
Metoda ruchowej ekspresji oparta na 16 tematach, z których każdy uwzględnia inny charakter ruchu, bądź
różnorodne kombinacje czynności.
- Metoda Twórcza C. Orfa
W metodzie tej muzyka, mowa i ruch przenikają się wzajemnie i dają dziecku możliwość rozwijania inwencji
twórczej.
Zadania zawarte w realizowanych w przedszkolu programach zmierzają do tego, aby dziecko ukończyło edukację
przedszkolną szczęśliwe, bogate w doświadczenia, gotowe do ekspansji w nowym środowisku szkoły.